کودکانه های گلسا

وبلاگ گلسا ثابت

کودکانه های گلسا

وبلاگ گلسا ثابت

دانستنیهای بدن انسان

•    بدن موجودات زنده از سلول تشکیل شده است . ساده ترین موجود زنده تنها از یک سلول تشکیل شده است . اما بدن انسان شامل میلیونها سلول است . هر قسمت از بدن سلولهای خالی دارد ، مانند سلولهای استخوانی ، سلولهای مغزی ، سلولهای خونی و غیره . کوچکترین سلولها ، گلبولهای قرمز و بزرگترین سلولها ، سلولهای عصبی اند . طول گلبولهای قرمز کمتر از ۰/۰۰۰۶ سانتی متر است . سلولهای عصبی حتی ممکن است ، تا  ۹۰ سانتی متر طول داشته باشند ، اما بسیار باریکند .

•    DNA  ( دزاکسی ریبونو کلئیک اسید ) ، ماده ای است که در سلول هر موجود زنده وجود دارد ؛ اما هر موجود زنده نوع متفاوتی از DNA دارد . نوع خاصی از DNA در سلولها وجود دارد ، که همه عواملی را که از والدین به ارث می رسد ، حفظ می کند .

•    در بدن انسان ۲۰۶ استخوان اصلی و چندین استخوان کوچک که به آنها استخوانهای کنجدی می گویند و تعدادشان متغیر است ، وجود دارد . شاید تعداد استخوانهای بعضی از افراد بیش از این باشد ، یعنی دنده های زاید نیز داشته باشد . بعضی هم شاید استخوانهای کمتری داشته باشند ، یعنی بعضی از استخوانها به یکدیگر جوش خورده باشد . مهمترین استخوان ، ستون مهره هاست که استخوانهای گردن و کمر را شامل می شود . کل ستون مهره ها از ۳۳ استخوان مجزا تشکیل شده است ، که به هر یک از آنها مهره می گویند . ستون مهره ها می تواند به راحتی خم شود . اکثر استخوانهایی که شکسته می شوند ، می توانند ترمیم شوند اما اگر ستون مهره ها شکسته شود ، امکان مرگ وجود دارد .

•    رنگ پوست افراد بسیار متفاوت است . افرادی که پوست روشن دارند ، در مناطق شمالی زندگی می کنند و افرادی که پوست تیره دارند ، در مناطق گرمتر جهان زندگی می کنند . در شرق ، رنگ پوست افراد تقریبا” زرد است .

•    شاید علت تفاوت رنگ پوستها ، این باشد که پوست تیره بهترمی تواند از خود در برابر سوختگی در اثر تابش آفتاب حفاظت کند . از این رو افرادی که در سرزمینهای آفتابی زندگی می کنند ، تیره تر از افرادی هستند که در سرزمینهای سرد زندگی می کنند . انسانها رنگ پوستشان را از والدین خود به ارث می برند ، به همین دلیل با مهاجرت به مناطق گرمتر یا سردتر رنگ پوست تغییر نمی کند .

•    ناخنها ؛ با سرعتی حدود ۲/۵ تا ۵ سانتی متر در سال رشد می کنند . با کوتاه کردن ناخنهای دست و پا ، هر شش ماه یک بار ناخن جدیدی جایگزین ناخن قبلی می شود . ناخنها می توانند تا ۶۰ سانتی متر رشد کنند . وقتی ناخنها بسیار بلند شوند ، پیچ می خورند و کار کردن با آنها مشکل می شود

•    موها ؛ با سرعتی حدود ۱۵ سانتی متر در سال رشد می کنند . موها تا کمر بیشتر رشد نمی کنند ، البته موهای سر همچنان به رشد خود ادامه می دهند ، اما وقتی مویی تا این حد رشد کرد ، کنده خواهد شد و موی جدیدی از همان محل رشد خواهد کرد .

•    رنگی بودن موها به علت وجود رنگدانه ای به نام « ملافین » است . روشنی و تیرگی مو بستگی به مقدار ملافین آن دارد . با پیر شدن افراد تولید ملافین متوقف می شود . البته موها به رشد خود ادامه می دهند ، اما خاکستری یا سفید می شوند .

•    بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار مو در سر وجود دارد ، که از منافذ کوچکی در پوست که « فولیکول » نامیده می شوند ، می رویند . وقتی مو رشد می کند ، مانند خمیری که از لوله خمیردندان خارج می شود ، از فولیکول بیرون            می آید . شکل فولیکول ، مو را صاف ، تابدار یا مجعد می کند . منافذ گرد ، موهای صاف را پدید می آورد ، از منافذ بیضی موهای تابدار رشد می کند و از منافذ مستطیلی موهای مجعد رشد می کنند .

•    قلب در اکثر افراد با سرعتی حدود ۷۰ بار در دقیقه می تپد . هر چند که ممکن است ضربان قلب به طور طبیعی ۵۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه باشد . در طول زندگی ، قلب انسان حدود سه هزار میلیون بار می تپد .

•    هر چه سن افراد بیشتر شود ، ضربان قلب آنها نیز آهسته تر می شود و زمانی که به سنین پیری می رسند ، این ضربان گاه به نصف زمان تولد می رسد .

•    ضربان قلب را می توان ، با گرفتن نبض در مچ و شمردن ضربانها در دقیقه اندازه گیری کرد . آنچه حس می شود ، امواج خونی است که به وسیله قلب در سرخرگها جریان می یابد .

•    جمجمه، قسمتی از استخوان سر است که از مغز حفاظت می کند .استخوان جمجمه ۰/۵سانتی متر ضخامت دارد .

•    حواس : پنج حس اصلی وجود دارد : بینایی ، شنوایی ، بویایی ، چشایی و لامسه . تعادل را نیز می توان یک حس دیگر به حساب آورد . به نظر می رسد که حواس خارج از بدن عمل می کنند . مثلا” اشیاء با قسمت مشخصی از بدن لمس می شود ، و یا مزه ها را تنها با زبان می توان چشید . در واقع از این قسمتها علایمی در طول اعصاب به سوی مغز می روند و باعث می شود همه چیز در مغز احساس شود .

•    یک انسان بالغ ۳۲ دندان دایمی دارد . پیش از اینکه ۳۲ دندان دایمی رشد کنند ، ۲۰ دندان شیری وجود داشته است . همه دندانهای دایمی باید تا سن ۲۵ سالگی آشکار باشند .

•    خوردن قند و شیرینی هایی که قند دارند ، برای دندانها مضر است . مقداری از ذرات قند ، حتی اگر به خوبی جویده شوند ، اطراف دندانها باقی می مانند . معمولا” میکروبهایی در دهان وجود دارند که با فعالیت خود ، قند را به اسید تبدیل می کنند . این اسید به مینای سطح دندان حمله می کند و سوراخهایی در بدن پدید می آورد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد